Właściwa kariera[edytuj]
- 1996 – Debiut w kl. 125 cm³ w GP Malezji w team'ie Aprilia Scuderia AGV. Końcowa klasyfikacja 9 miejsce i 111 punktów – pierwsze zwycięstwo: Czechy.
- 1997 – Drugi w historii najmłodszy mistrz świata w kl. 125 cm³. Zmiana team'u Aprilia Nastro Azzurro.
- 1998 – Przejście do 250 cm³. Również team Nastro Azzurro Aprilia.
- 1999 – Został najmłodszym mistrzem świata w kl. 250 cm³. Jeżdżąc na Aprilii.
- 2000 – Przejście do kl. 500 cm³. Zmiana motocykla na Hondę natomiast team pozostaje ten sam Nastro Azzurro.
- 2001 – Zdobycie tytułu mistrza świata w kl. 500 cm³. Jeżdżąc w drużynie Nastro Azzurro Honda.
- 2002 – Zwycięstwo w kl. MotoGP na czterosuwowej Hondzie RC211V. Zmiana drużyny Repsol Honda.
- 2003 – Obronienie tytułu mistrza świata w kl. MotoGP. Team Repsol Honda.
- 2004 – Zaskakujące przejście do drużyny Gauloises Fortuna Yamaha i po raz kolejny po pasjonującej walce obrona tytułu "najlepszego" z najlepszych w kl. MotoGP.
- 2005 – Zdecydowana obrona tytułu najlepszego w klasie MotoGP. Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 367 punktów – 11 zwycięstw: Hiszpania, Chiny, Francja, Włochy, Katalonia, Holandia, Wielka Brytania. Niemcy, Czechy, Katar, Australia.
- 2006 – Strata mistrzowskiej korony na rzecz Amerykanina Nicky Haydena po emocjonującej walce do ostatniego wyścigu. Podsumowanie sezonu 2 miejsce i 247 punktów – 5 zwycięstw: Katar, Włochy, Katalonia, Niemcy, Malezja.
- 2007 – Najsłabszy sezon od roku 2001. Podsumowanie sezonu 3 miejsce i 241 punktów – 4 zwycięstwa: Hiszpania, Włochy, Holandia, Portugalia.
- 2008 – Szósty tytuł w najwyższej klasie i ósmy w karierze. W ciągu 18 rund zebrał rekordową pulę 373 punktów. Stanął łącznie szesnaście razy na podium. Dziewięciokrotnie był pierwszy, 5 razy zajął drugie miejsce i 2 razy trzecie.
- 2009 – Podczas GP Holandii na torze Assen odniósł setne zwycięstwo w karierze, natomiast w przedostatnim wyścigu sezonu (GP Malezji) zapewnił sobie dziewiąty tytuł w karierze.
- 2010 – Włoch zaliczył najpoważniejszą kontuzję w swojej karierze. Rossi na swoim domowym obiekcie Mugello, zaliczył upadek łamiąc sobie otwarcie prawą nogę. Ta kontuzja pierwszy raz w karierze, nie pozwoliła na start w kilku wyścigach żywej legendy MotoGP. Na niemieckim torze Sachsenring, Rossi zdołał powrócić i wywalczył 4 miejsce, co po tak poważnej kontuzji było ogromnym sukcesem. Ostatecznie sezon ukończył na 3 miejscu w klasyfikacji generalnej (zwyciężając 2 razy w Qatarze i Malezji i wywalczył 8 miejsc na podium), jednak stracił rekord ilości punktów w jednym sezonie na rzecz Jorge Lorenzo, który zgromadził 383 punkty.
Jorge Lorenzo na świat przyszedł 4 maja 1987 w Palma de Mallorca – hiszpański motocyklista ścigający się od sezonu 2008 w kategorii MotoGP w zespole Fiat Yamaha Team u boku Valentino Rossiego. W sezonach 2006 i 2007 zdobył tytuł Mistrza Świata w kategorii 250 cm³ reprezentując zespół Fortuna Aprilia. Aktualny mistrz świata MotoGP.
Kariera |
Moto GP125 cm³ (2002-2004)
Debiut Jorge w klasie 125cc Motocyklowych Mistrzostw Świata nastąpił w roku 2002, podczas trzeciej rundy sezonu, o GP Hiszpanii. Szansę udziału w wyścigach Grand Prix otrzymał od ekipy Derbi. W pierwszym wyścigu Hiszpan nie był jednak w stanie zdobyć punktów. Pierwszy raz na punktowanej pozycji dojechał trzy eliminacje później, w GP Katalonii (był wówczas czternasty). W ciągu czternastu rund Lorenzo trzykrotnie jeszcze ukończył wyścigi na punktowanym miejscu (najlepiej spisał się podczas GP Brazylii, kiedy to zajął siódme miejsce). To pozwoliło mu zakończyć sezon na 21. miejscu.Brazylii. Po nieukończonym GP Pacyfiku, w rundzie na torze w Malezji, Hiszpan po raz pierwszy sięgnął po pole position. Wyścig ostatecznie zakończył na trzecim miejscu. Dzięki mocnej końcówce sezonu Jorge został sklasyfikowany na 12. pozycji w końcowej klasyfikacji.
Ostatni rok startów w najniższej klasie był najlepszy w wykonaniu Hiszpana. W tym czasie siedmiokrotnie stanął na podium, z czego trzy razy na najwyższym stopniu (podczas Grand Prix w Holandii, Czechach oraz Katarze). Poza tym Jorge dwukrotnie zdołał wywalczyć pierwsze pole startowe (podczas GP Katalonii i Kataru). Dorobek blisko dwustu punktów pozwolił Lorenzo ukończyć cykl zmagań tuż za podium, na 4. miejscu.
Moto GP 250 cm³ (2005-2007)
Po udanym sezonie w najniższej kategorii, Hiszpan awansował do klasy ćwierć-litrówek, w której podpisał kontrakt z japońską ekipą Hondy. Już w piątym podejściu, podczas GP Włoch, Jorge sięgnął po pole position. Dzień później nie był jednak w stanie pokonać swojego rodaka Daniego Pedrosy. W dalszej części sezonu Hiszpan jeszcze trzykrotnie startował z pierwszej pozycji, jednakże ponownie nie udało mu się zwyciężyć. Ostatecznie sześć razy stanął na podium, a w ostatecznej klasyfikacji zajął 5. pozycję.W roku 2006 Lorenzo przeniósł się do włoskiej stajni Aprilia. Dwuletnia współpraca z Włochami okazała się niezwykle udana, gdyż Hiszpan stał się dominującą postacią w 250cc, sięgając dwukrotnie po tytuł mistrzowski. W obu sezonach jego największymi rywalami byli Włoch Andrea Dovizioso oraz reprezentant San Marino, Alex de Angelis. W tym czasie Jorge stanął 23 razy na podium, z czego aż siedemnaście na najwyższym stopniu. Poza tym aż dziewiętnastokrotnie zdobył pole position.
Moto GP (2008)
Po dwuletniej dominacji w średniej kategorii, Hiszpan dostał szansę startów u boku samego Valentino Rossiego, w japońskiej stajni Yamaha. Dzięki świetnie spisującym się francuskim oponom Michelin, Lorenzo sprawił sensację, startując aż trzy razy z pierwszej pozycji, w pierwszych trzech wyścigach w kalendarzu mistrzostw. Po pierwsze zwycięstwo sięgnął w trzecim podejściu, podczas GP Portugalii. Pomimo rewelacyjnego debiutu, w dalszej części mistrzostw Hiszpan nie radził sobie już tak dobrze. Począwszy od GP Chin Lorenzo często zaliczał upadki, a po ciężkim wypadku podczas GP Włoch, był zmuszony opuścić kolejną eliminację, rozegraną na hiszpańskim torze Circuit de Catalunya. Ostatecznie po pięciokrotnym stanięciu na podium, Jorge w klasyfikacji generalnej zajął 4. miejsce.W drugim roku startów Lorenzo włączył się do walki o tytuł ze swoim zespołowym partnerem, Rossim. Między tą dwójką doszło do kilku bardzo emocjonujących pojedynków, z których częściej zwycięsko wychodził Włoch. Do historii przeszła już wspaniała walka pomiędzy nimi na torze w Barcelonie, gdzie na ostatnim zakręcie wyścigu Valentino wyprzedził Hiszpana. Lorenzo pomimo seryjnych miejsc na podium, kilkukrotnie jednak nie wytrzymywał napięcia rywalizacji i w konsekwencji z własnej winy nie ukończył czterech rund. Ostatecznie został sklasyfikowany na 2. lokacie, z dorobkiem 12 miejsc na podium, w tym 4 wygranych.
Sezon 2010 był mistrzowskim w wykonaniu Hiszpana. Jorge w pierwszych dziesięciu wyścigach siedmiokrotnie znalazł się na najwyższym stopniu. Drogę to tytułu ułatwiła mu kontuzja Valentino podczas GP Włoch, która wyeliminowała go z rywalizacji. Podobny los spotkał jego rodaka Daniela Pedrosę, który goniąc go w klasyfikacji generalnej doznał poważnego upadku podczas w GP Japonii. Dzięki temu na kilka rund przed zakończeniem zmagań Lorenzo zapełnił sobie mistrzostwo. W trakcie sezonu siedmiokrotnie zwyciężył, uzyskując rekordową ilość punktów w ciągu roku. Wyrównał również rekord szesnastu miejsc podium (w tym dwanaście z rzędu).
W 2011 roku nowym partnerem Lorenzo został Amerykanin Ben Spies.
Statystyki
Poszczególne sezony
Sezon | Klasa | Motocykl | Zespół | Wyścig | Zwycięstwa | Podium | PP | NO | Pkt | Poz |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 125 cm³ | Derbi RS 125 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21 | 21 | |
2003 | 125 cm³ | Derbi RS 125 | 16 | 1 | 2 | 1 | 1 | 79 | 12 | |
2004 | 125 cm³ | Derbi RSA 125 | 16 | 3 | 7 | 2 | 2 | 179 | 4 | |
2005 | 250 cm³ | Honda RS250RW | 15 | 0 | 6 | 4 | 0 | 167 | 5 | |
2006 | 250 cm³ | Aprilia RSW 250 | 16 | 8 | 11 | 10 | 1 | 289 | 1 | |
2007 | 250 cm³ | Aprilia RSW 250 | 17 | 9 | 12 | 9 | 3 | 312 | 1 | |
2008 | MotoGP | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Motor Racing | 17 | 1 | 6 | 4 | 1 | 190 | 4 |
2009 | MotoGP | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Motor Racing | 17 | 4 | 12 | 5 | 4 | 261 | 2 |
2010 | MotoGP | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Motor Racing | 18 | 9 | 16 | 7 | 4 | 383 | 1 |
2011 | MotoGP | Yamaha YZR-M1 | Yamaha Motor Racing | 13 | 3 | 8 | 2 | 2 | 186* | 2* |
Łączenie | 158 | 38 | 80 | 44 | 18 | 2105 |
- * Sezon trwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz