sobota, 15 października 2011

Byli partnerzy Fiat Yamaha team Valentino Rossi i Jorge Lorenzo

Valentino Rossi urodził się. 16 lutego 1979 roku w Urbino. Włoski motocyklista, dziewięciokrotny mistrz świata. Syn Graziano Rossiego, który był trzeci w Mistrzostwach Świata w 1979 roku w klasie 250cc, na motocyklu Morbidelli. Rozpoczął sportową karierę w 1990 roku jeżdżąc na zawodach mini-moto. W 1993 zadebiutował na Cagivie w Mistrzostwach Włoch, w klasie 125cc Sport i odniósł swoje pierwsze zwycięstwo, aby w sezonie 1994 zdobyć tytuł mistrza. W 1995 brał udział w Mistrzostwach Europy, jako oficjalny jeździec Aprilli, kończąc sezon na 3 miejscu. Opuścił Włoskie Mistrzostwa w 1996 roku i przeniósł się do Mistrzostw Świata. Włoch oznajmił, że z końcem sezonu 2010 rozstaje się z Yamahą i przesiada na Ducati. Kontrakt podpisał na 2. lata, ucinając spekulacje, że sezon 2010 jest jego ostatnim w MotoGP. W ten sposób po siedmiu sezonach startów w Yamasze, zamienia barwy zespołu.

Właściwa kariera[edytuj]

  • 1996 – Debiut w kl. 125 cm³ w GP Malezji w team'ie Aprilia Scuderia AGV. Końcowa klasyfikacja 9 miejsce i 111 punktów – pierwsze zwycięstwo: Czechy.
  • 1997 – Drugi w historii najmłodszy mistrz świata w kl. 125 cm³. Zmiana team'u Aprilia Nastro Azzurro.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 321 punktów – 11zwycięstw: Malezja, Hiszpania, Włochy, Francja, Holandia, Imola, Niemcy, Brazylia, Wlk. Brytania, Katalonia i Indonezja.
  • 1998 – Przejście do 250 cm³. Również team Nastro Azzurro Aprilia.
Podsumowanie sezonu 2 miejsce i 201 punktów – 5 zwycięstw: Holandia, Imola, Katalonia, Australia i Argentyna.
  • 1999 – Został najmłodszym mistrzem świata w kl. 250 cm³. Jeżdżąc na Aprilii.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 309 punktów – 9 zwycięstw: Hiszpania, Włochy, Katalonia, Wlk. Brytania, Niemcy, Czechy, Australia, płd. Afryka i Brazylia.
  • 2000 – Przejście do kl. 500 cm³. Zmiana motocykla na Hondę natomiast team pozostaje ten sam Nastro Azzurro.
Podsumowanie sezonu 2 miejsce i 209 punktów – 2 zwycięstwa: Wlk. Brytania i Brazylia.
  • 2001 – Zdobycie tytułu mistrza świata w kl. 500 cm³. Jeżdżąc w drużynie Nastro Azzurro Honda.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 325 punktów – 11 zwycięstw: Japonia, płd. Afryka, Hiszpania, Katalonia, Wlk. Brytania, Czechy, Portugalia, Pacyfik, Australia, Malezja i Brazylia.
  • 2002 – Zwycięstwo w kl. MotoGP na czterosuwowej Hondzie RC211V. Zmiana drużyny Repsol Honda.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 355 punktów – 11 zwycięstw: Japonia, Hiszpania, Francja, Katalonia, Włochy, Holandia, Wlk. Brytania, Niemcy, Portugalia, Brazylia i Australia.
  • 2003 – Obronienie tytułu mistrza świata w kl. MotoGP. Team Repsol Honda.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 357 punktów – 9 zwycięstw: Japonia, Hiszpania, Włochy, Czechy, Portugalia, Brazylia, Malezja, Australia i Walencja.
  • 2004 – Zaskakujące przejście do drużyny Gauloises Fortuna Yamaha i po raz kolejny po pasjonującej walce obrona tytułu "najlepszego" z najlepszych w kl. MotoGP.
Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 304 punkty – 9 zwycięstw: RPA, Włochy, Katalonia, Holandia, Wlk. Brytania, Portugalia, Malezja, Australia, Walencja
  • 2005 – Zdecydowana obrona tytułu najlepszego w klasie MotoGP. Podsumowanie sezonu 1 miejsce i 367 punktów – 11 zwycięstw: Hiszpania, Chiny, Francja, Włochy, Katalonia, Holandia, Wielka Brytania. Niemcy, Czechy, Katar, Australia.
  • 2006 – Strata mistrzowskiej korony na rzecz Amerykanina Nicky Haydena po emocjonującej walce do ostatniego wyścigu. Podsumowanie sezonu 2 miejsce i 247 punktów – 5 zwycięstw: Katar, Włochy, Katalonia, Niemcy, Malezja.
  • 2007 – Najsłabszy sezon od roku 2001. Podsumowanie sezonu 3 miejsce i 241 punktów – 4 zwycięstwa: Hiszpania, Włochy, Holandia, Portugalia.
  • 2008 – Szósty tytuł w najwyższej klasie i ósmy w karierze. W ciągu 18 rund zebrał rekordową pulę 373 punktów. Stanął łącznie szesnaście razy na podium. Dziewięciokrotnie był pierwszy, 5 razy zajął drugie miejsce i 2 razy trzecie.
  • 2009 – Podczas GP Holandii na torze Assen odniósł setne zwycięstwo w karierze, natomiast w przedostatnim wyścigu sezonu (GP Malezji) zapewnił sobie dziewiąty tytuł w karierze.
  • 2010 – Włoch zaliczył najpoważniejszą kontuzję w swojej karierze. Rossi na swoim domowym obiekcie Mugello, zaliczył upadek łamiąc sobie otwarcie prawą nogę. Ta kontuzja pierwszy raz w karierze, nie pozwoliła na start w kilku wyścigach żywej legendy MotoGP. Na niemieckim torze Sachsenring, Rossi zdołał powrócić i wywalczył 4 miejsce, co po tak poważnej kontuzji było ogromnym sukcesem. Ostatecznie sezon ukończył na 3 miejscu w klasyfikacji generalnej (zwyciężając 2 razy w Qatarze i Malezji i wywalczył 8 miejsc na podium), jednak stracił rekord ilości punktów w jednym sezonie na rzecz Jorge Lorenzo, który zgromadził 383 punkty.
żódło http://pl.wikipedia.org/wiki/Valentino_Rossi

Jorge Lorenzo na świat przyszedł 4 maja 1987 w Palma de Mallorca – hiszpański motocyklista ścigający się od sezonu 2008 w kategorii MotoGP w zespole Fiat Yamaha Team u boku Valentino Rossiego. W sezonach 2006 i 2007 zdobył tytuł Mistrza Świata w kategorii 250 cm³ reprezentując zespół Fortuna Aprilia. Aktualny mistrz świata MotoGP.

Kariera

Moto GP125 cm³ (2002-2004)

Debiut Jorge w klasie 125cc Motocyklowych Mistrzostw Świata nastąpił w roku 2002, podczas trzeciej rundy sezonu, o GP Hiszpanii. Szansę udziału w wyścigach Grand Prix otrzymał od ekipy Derbi. W pierwszym wyścigu Hiszpan nie był jednak w stanie zdobyć punktów. Pierwszy raz na punktowanej pozycji dojechał trzy eliminacje później, w GP Katalonii (był wówczas czternasty). W ciągu czternastu rund Lorenzo trzykrotnie jeszcze ukończył wyścigi na punktowanym miejscu (najlepiej spisał się podczas GP Brazylii, kiedy to zajął siódme miejsce). To pozwoliło mu zakończyć sezon na 21. miejscu.
Brazylii. Po nieukończonym GP Pacyfiku, w rundzie na torze w Malezji, Hiszpan po raz pierwszy sięgnął po pole position. Wyścig ostatecznie zakończył na trzecim miejscu. Dzięki mocnej końcówce sezonu Jorge został sklasyfikowany na 12. pozycji w końcowej klasyfikacji.
Ostatni rok startów w najniższej klasie był najlepszy w wykonaniu Hiszpana. W tym czasie siedmiokrotnie stanął na podium, z czego trzy razy na najwyższym stopniu (podczas Grand Prix w Holandii, Czechach oraz Katarze). Poza tym Jorge dwukrotnie zdołał wywalczyć pierwsze pole startowe (podczas GP Katalonii i Kataru). Dorobek blisko dwustu punktów pozwolił Lorenzo ukończyć cykl zmagań tuż za podium, na 4. miejscu.

Moto GP 250 cm³ (2005-2007)

Po udanym sezonie w najniższej kategorii, Hiszpan awansował do klasy ćwierć-litrówek, w której podpisał kontrakt z japońską ekipą Hondy. Już w piątym podejściu, podczas GP Włoch, Jorge sięgnął po pole position. Dzień później nie był jednak w stanie pokonać swojego rodaka Daniego Pedrosy. W dalszej części sezonu Hiszpan jeszcze trzykrotnie startował z pierwszej pozycji, jednakże ponownie nie udało mu się zwyciężyć. Ostatecznie sześć razy stanął na podium, a w ostatecznej klasyfikacji zajął 5. pozycję.
W roku 2006 Lorenzo przeniósł się do włoskiej stajni Aprilia. Dwuletnia współpraca z Włochami okazała się niezwykle udana, gdyż Hiszpan stał się dominującą postacią w 250cc, sięgając dwukrotnie po tytuł mistrzowski. W obu sezonach jego największymi rywalami byli Włoch Andrea Dovizioso oraz reprezentant San Marino, Alex de Angelis. W tym czasie Jorge stanął 23 razy na podium, z czego aż siedemnaście na najwyższym stopniu. Poza tym aż dziewiętnastokrotnie zdobył pole position.

Moto GP (2008)

Po dwuletniej dominacji w średniej kategorii, Hiszpan dostał szansę startów u boku samego Valentino Rossiego, w japońskiej stajni Yamaha. Dzięki świetnie spisującym się francuskim oponom Michelin, Lorenzo sprawił sensację, startując aż trzy razy z pierwszej pozycji, w pierwszych trzech wyścigach w kalendarzu mistrzostw. Po pierwsze zwycięstwo sięgnął w trzecim podejściu, podczas GP Portugalii. Pomimo rewelacyjnego debiutu, w dalszej części mistrzostw Hiszpan nie radził sobie już tak dobrze. Począwszy od GP Chin Lorenzo często zaliczał upadki, a po ciężkim wypadku podczas GP Włoch, był zmuszony opuścić kolejną eliminację, rozegraną na hiszpańskim torze Circuit de Catalunya. Ostatecznie po pięciokrotnym stanięciu na podium, Jorge w klasyfikacji generalnej zajął 4. miejsce.
W drugim roku startów Lorenzo włączył się do walki o tytuł ze swoim zespołowym partnerem, Rossim. Między tą dwójką doszło do kilku bardzo emocjonujących pojedynków, z których częściej zwycięsko wychodził Włoch. Do historii przeszła już wspaniała walka pomiędzy nimi na torze w Barcelonie, gdzie na ostatnim zakręcie wyścigu Valentino wyprzedził Hiszpana. Lorenzo pomimo seryjnych miejsc na podium, kilkukrotnie jednak nie wytrzymywał napięcia rywalizacji i w konsekwencji z własnej winy nie ukończył czterech rund. Ostatecznie został sklasyfikowany na 2. lokacie, z dorobkiem 12 miejsc na podium, w tym 4 wygranych.
Sezon 2010 był mistrzowskim w wykonaniu Hiszpana. Jorge w pierwszych dziesięciu wyścigach siedmiokrotnie znalazł się na najwyższym stopniu. Drogę to tytułu ułatwiła mu kontuzja Valentino podczas GP Włoch, która wyeliminowała go z rywalizacji. Podobny los spotkał jego rodaka Daniela Pedrosę, który goniąc go w klasyfikacji generalnej doznał poważnego upadku podczas w GP Japonii. Dzięki temu na kilka rund przed zakończeniem zmagań Lorenzo zapełnił sobie mistrzostwo. W trakcie sezonu siedmiokrotnie zwyciężył, uzyskując rekordową ilość punktów w ciągu roku. Wyrównał również rekord szesnastu miejsc podium (w tym dwanaście z rzędu).
W 2011 roku nowym partnerem Lorenzo został Amerykanin Ben Spies.

Statystyki

Poszczególne sezony

Sezon Klasa Motocykl Zespół Wyścig Zwycięstwa Podium PP NO Pkt Poz
2002 125 cm³ Derbi RS 125
14 0 0 0 0 21 21
2003 125 cm³ Derbi RS 125
16 1 2 1 1 79 12
2004 125 cm³ Derbi RSA 125
16 3 7 2 2 179 4
2005 250 cm³ Honda RS250RW
15 0 6 4 0 167 5
2006 250 cm³ Aprilia RSW 250
16 8 11 10 1 289 1
2007 250 cm³ Aprilia RSW 250
17 9 12 9 3 312 1
2008 MotoGP Yamaha YZR-M1 Yamaha Motor Racing 17 1 6 4 1 190 4
2009 MotoGP Yamaha YZR-M1 Yamaha Motor Racing 17 4 12 5 4 261 2
2010 MotoGP Yamaha YZR-M1 Yamaha Motor Racing 18 9 16 7 4 383 1
2011 MotoGP Yamaha YZR-M1 Yamaha Motor Racing 13 3 8 2 2 186* 2*
Łączenie


158 38 80 44 18 2105
  • * Sezon trwa.

Poszczególne wyścigi

źródło http://pl.wikipedia.org/wiki/Jorge_Lorenzo

Rok Klasa Motocykl 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Poz Pkt
2002 125 cm³ Derbi JPN RSA SPA
22
FRA
19
ITA
20
CAT
14
NED
16
GBR
13
GER
17
CZE
20
POR
NS
BRA
7
PAC
9
MAL
20
AUS
NS
VAL
22


21 21
2003 125 cm³ Derbi JPN
NS
RSA
24
SPA
15
FRA
NS
ITA
NS
CAT
6
NED
NS
GBR
NS
GER
21
CZE
12
POR
6
BRA
1
PAC
NS
MAL
3
AUS
8
VAL
11


12 79
2004 125 cm³ Derbi RSA
16
SPA
NS
FRA
3
ITA
10
CAT
5
NED
1
BRA
NS
GER
6
GBR
3
CZE
1
POR
3
JPN
7
QAT
1
MAL
NS
AUS
2
VAL
NS


4 179
2005 250 cm³ Honda SPA
6
POR
10
CHN
9
FRA
5
ITA
2
CAT
NS
NED
3
GBR
8
GER
NS
CZE
2
JPN
NS
MAL
EX
QAT
2
AUS
3
TUR
4
VAL
2


5 167
2006 250 cm³ Aprilia SPA
1
QAT
1
TUR
NS
CHN
4
FRA
NS
ITA
1
CAT
2
NED
1
GBR
1
GER
3
CZE
1
MAL
1
AUS
1
JPN
3
POR
5
VAL
4


1 289
2007 250 cm³ Aprilia QAT
1
SPA
1
TUR
2
CHN
1
FRA
1
ITA
8
CAT
1
GBR
NS
NED
1
GER
4
CZE
1
SMR
1
POR
3
JPN
11
AUS
1
MAL
3
VAL
7

1 312
2008 MotoGP Yamaha QAT
2
SPA
3
POR
1
CHN
4
FRA
2
ITA
NS
CAT
GBR
6
NED
6
GER
NS
USA
NS
CZE
10
SMR
2
IND
3
JPN
4
AUS
4
MAL
NS
VAL
8
4 190
2009 MotoGP Yamaha QAT
3
JPN
1
SPA
NS
FRA
1
ITA
2
CAT
2
NED
2
USA
3
GER
2
GBR
NS
CZE
NS
IND
1
SMR
2
POR
1
AUS
NS
MAL
4
VAL
3

2 261
2010 MotoGP Yamaha QAT
2
SPA
1
FRA
1
ITA
2
GBR
1
NED
1
CAT
1
GER
2
USA
1
CZE
1
IND
3
SMR
2
ARA
4
JPN
4
MAL
3
AUS
2
POR
1
VAL
1
1 383
2011 MotoGP Yamaha QAT
2
ESP
1
POR
2
FRA
4
CAT
2
GBR
NS
NLD
6
ITA
1
DEU
2
USA
2
CZE
4
IND
4
RSM
1
ARA
JPN
AUS
MAL
VAL
2* 224*  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz